Over ons/ about


Aventure performs late-medieval music. Our performances are based on research focusing on the individuality of a particular musical idiom and the cultural and historic context in which it existed. Aventure sees late-medieval music, not as an isolated art form, but as one aspect of an entire culture. This vision, and our experimental investigation of the performance practice of instrumental ensemble music from the 15th century, makes Aventure a unique ensemble.

Aventure, founded in 1993, was awarded an honorable mention during the Musica Antiqua Concours in Bruges (B). The ensemble has performed on leading international podia such as Les Académies musicales de Saintes (F), Varna International Music Summerfestival (Bulgaria), Festival van Vlaanderen (B) and the Netwerk voor Oude Muziek (NL) with programs varying from the narrative songs by Oswald von Wolkenstein (CD O, snode welt, AC Classics, 1995) to Dutch polyphony from the Koning Manuscript (CD’s Adieu, naturlic leven mijn; Ons is een kijnt geboren, Challenge Records, 2007; Totdat de wachter heeft gezongen Songs from the Gruuthuse Manuscript ca. 1400 and instrumental connections Challenge Records, 2018).

Since 2007, Aventure has focused on the music from Europe north of the Alps in the 15th century. In annual concert series, the ensemble has performed unexplored music from the Aosta Manuscript, the Basel Songbooks, the Codex Sankt Emmeram, Codex Breslau, Leopold Codex, the Schedel Songbook, the Sagan Partbooks and several Trent Codices, among others. But the monody from sources such as the Gruuthuse Manuscript, the Mönch-repertoire and various Cantionales from north of the Alps also belongs in our repertoire.

Aventure annually offers workshops or summer schools. In 2015/16 Aventure carried out an interdisciplinary research project Filling the gap. The reconstruction of a mid-15thcentury recorder consort, more here: www.fillingthegapreconstructionproject.wordpress.com.

Aventure works with a flexible cast of 3-7 musicians, depending on the performed repertoire.
Ita Hijmans is artistic director and responsible for research and programming.

Ita Hijmans

Ita Hijmans, artistiek leider van Aventure, studeerde blokfluit bij o.a. Jeanette van Wingerden en specialiseerde zich vervolgens in muziek uit de middeleeuwen en renaissance aan de Schola Cantorum Basiliensis (CH). Sinds 1992 houdt zij zich voor Aventure en voor Stichting gele kraan, centrum voor oude muziek, waarvan zij mede-oprichtster is, diepgaand bezig met het uitvoeren, doceren en onderzoeken van vooral laatmiddeleeuwse muziek. Als gastdocent middeleeuwse muziek gaf zij les aan diverse conservatoria en andere muziekinstituten. Zij combineert haar praktisch uitvoerend werk voor  Aventure met onderzoek en de programmering voor het ensemble. Vanaf 2007 tot heden gaf zij met Aventure vorm aan o.a. concertseries met muziek uit het 15e-eeuws Europa benoorden de Alpen; het project 1514: In Holland klinkt muziek i.s.m. het Amsterdam Museum; Filling the gap. Een 15e-eeuwse reconstructie in concert. In 2017/18 was zij voor de Kon. Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis als lid van de jubileumcommissie onder meer curator van het Symposium ‘Editing the Past’ in het Festival Oude Muziek Utrecht. In 2019 stelde zij voor het Orgelpark Amsterdam het symposium ‘Searching for Sound. 15th Century Instrumentalists’ samen. Zij is een gedreven musicus en docent die wie dan ook wil enthousiasmeren voor laatmiddeleeuwse muziek.


Christopher Kale

Christopher Kale, tenor, is geboren in Pennsylvania, USA. Hij studeerde af aan de Boston University met een Bachelors en een Masters degree (cum laude). Daarna won hij een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Christopher Kale is voornamelijk actief in het renaissance- en middeleeuwse repertoire als lid van Cappella Pratensis, Huelgas Ensemble, Capilla Flamenca, Aventure, de Boston Camerata, en het Nederlands Kamerkoor. Hij heeft als solist veel commerciele CD opnames gemaakt van o.a. de Messiah (Handel), Lamentations (Gilles), Vespers (Monteverdi), een veel Renaissance missen en motetten, Middeleeuws lied, en Vroeg-Amerikaans muziek.

Christopher Kale is als solist te horen geweest in oude muziek festivals wereldwijd – o.a. Utrecht, Boston, Gent, Brugge, York, Victoria, Cuenca, Saintes, en Kostenevica. Zijn uitstapjes naar Romantische repertoire zijn meestal als lid van een duo met Jelma van Amersfoort.


Marco Magalhães

Marco Magalhães studeerde blokfluit aan het Conservatório de Musica do Porto bij Pedro Couto Soares en Pedro Silva en verder aan de Escola Superior de Música de Lisboa. Hij volgde masterclasses bij o.a.Peter van Heyghen en Kees Boeke en studeerde af aan het Sweelinck Conservatorium bij Paul Leenhouts. Hij speelt in de Royal Wind Music.


Fumitaka Saito

Fumitaka Saito studeerde blokfluit bij Michel Piguet aan de Schola Cantorum Basiliensis, bij Matthias Weilenmann en vervolgens bij Walter van Hauwe aan het Sweelinck Conservatorium. Hij won prijzen bij het Blockflöten Symposium Calw in Duitsland en ‘eervolle vermeldingen’ bij het Musica Antiqua concours in Brugge. Hij trad op in Europa en zijn geboorteland Japan en houdt zich sinds 1984 ook bezig met blokfluitenbouw. Vanaf 1992 is hij als blokfluitbouwer in Amsterdam gevestigd.


Nancy Mayer

In het Tijdschrift Oude Muziek werd ze geprezen om haar “stralende” stem. De mezzosopraan Nancy Mayer zong rollen in barokopera’s op het Utrechtse Festval voor Oude Muziek zowel als het Boston Early Music Festival. Met het ensemble voor middeleeuwse muziek Sequentia Köln toerde ze gedurende vier jaar door Europa, de Verenidge Staten en Australië, en nam ze zes CD’s op. Op het gebied van muziek uit de renaissance trad ze op en maakte ze opnames met Kings Noyse en Braccio; barokmuziek met het Apollo Ensemble, Il Concerto Barocco en The Harp Consort en middeleeuwse muziek met Super Librum,
Ensemble Aventure en Fala Música. Nancy Mayer studeerde in de Verenigde Staten aan de Eastman School of Music in New York en aan het Oberlin Conservatory.


%d bloggers liken dit: